WELCOME

HOME SWEET HOME

Isnin, 26 Julai 2010

POt LucK

Salam

Weekend baru ni, sibuk skit. Bwk budak2 pegi kem. Cuti 2 hari, rasa macam tak cuti jer. Tiba2 teringat, hari Ahad ada pot luck. Kena la bawak lauk ker, apa ker. Memang ingat malas nak masak. Tapi, mcm tak syiok plak..abiss esok, takkan nak tadah perut jer kan..

So, mlm2 buta ari tu, dapur umah ni riuh rendah la bunyi aku masak. Dah malam kan..sunyi. Somi soh  buat Ayam Ceti TTM..aku cakap..halia dah abisss la bang..(Padahal..aku maleh..kena goreng dulu ayam tu..huhu). Lain kali ya banggg...!!! - memang halia habis pun..ada secoet jer lagi..

Jadi aku masak AYAM BEREMPAH WARISAN TURUN TEMURUN....sedap dan senang..menurut tekak aku laa...Mak aku yang ajar resepi ni.. :)





Nampak sedap kan...Meh aku bagi resepi sikit
Mana tau korang nak cuba..hehehe


Bawang merah / putih / halia / kunyit = Blend
Cabai kering = blend
Rempah kari = ikut banyak mana ayam (aku guna adabi)
minyak masak
kicap skit
air asam
kentang (kalau suka)
daun kunyit - hiris halus mcm bunga rampai / rendang


1. Mula2 masak ayam dengan air sama paras (macam rebus la)
2. Pastu masukkan bahan blend tadi (bawang dan cabai)
3. Masukkan rempah
Gaul sehingga separuh masak..
Agak2 cukup kuah yang korang nak, masukkan minyak masak banyak sikit

4. agak2 dah nak masak, masukkan kentang, kicap sikit (dlm satu sudu besar)
5. Masukkan air asam, gula dan garam
6. Tabur daun kunyit

SIAPPPP...senang kan...!!!



Senang jer kan..Cubalah..


Kasik zoommm sikt

Kalau korang tak mau minyak banyak sangat..dah masak tu..korang buang la minyak tu sikit..

Esoknya, aku bawak untuk POT LUCK tu...licinnnn...!!

6 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

sedaappnya saridd..
hamboiii..sorok resepi yg best2..
nanti aku try :)

ecehhh..somi ko mintak ayam ceti ekekeke..takyah wat ilmu penunduk dah tuu hahhha

Sari berkata...

bukan sorok na..jarang masak..hehehe

tu belom buat tower2 tu lagik..nanti kena buat lagik ayam ceti..permintaan tinggi..!!

MR berkata...

hok senang2 laguni sesuai utk aku sarid. takde penin2 mcm nk buat ayam ceti perempuan ostolia ittew...

AMInorroshiDA berkata...

ala, tak sempat mkn ayam tu... lain kali kita buat potluck lg ye... err,, akn mintak my cik abe masak kari lak.. hehehe..

kisahwanida berkata...

yg ni memang harus di coba.....
tp nanti lps ai wat ayam ceti ek.... byk resepi berbaris dlm kapla ni... hihihi

Sari berkata...

MR
memang senang..sesuweiii tuk org mcm kiter2 nih..!!

Kak Rosh..
tu la, nanti kita buat lagi yekk..

Intan..
cUBA yek..ayam ceti ttm tu pon sodappp...