WELCOME

HOME SWEET HOME

Jumaat, 14 Mei 2010

Kakak & Hadiah Hari Guru





Salam sumer....
Entry kali ni citer pasal Hari Guru yek..

Saja la nak ajar si kakak ni untuk menghargai guru2nya...
Supaya bila besar nanti usaha murni ini berterusan sampai bila-bila..

Terkenang pulak peristiwa di suatu hari..masa aku pi ambik kakak kat sekolah..:
Kakak : Ibu, kalau cikgu buat kakak..ibu pergi marah cikgu tak?.. (nada sedih..)
Ibu      : Marah la...(dlm kepala aku tertnya2 gak..apa hal plak nih??..)
Kakak : Tadi cikgu buat kakak..
Ibu      : (Terdiam sambil berfikir...)
Ibu      : Cikgu buat apa??
Kakak : Macam ni..(aksi meletakkan tangan di pipi..)
Gerun gak aku time tu..kena lempangkah anakku???..apa salah anakku..??..dan mcm2 soalan lagi..
Ibu     : Sakit tak?
Kakak : Takk..
Lega kejapp..ok, skang aku nak jawab apa ya...
Ibu     : Cikgu tu sayang kat kakak.. kalau cikgu buat mcm tu, nak suruh kakak pandai baca buku.. betul tak sayangggg..
Kakak : (..diamm jer..puas hati kot ngan jwpn aku..)

Lepas dari hari tu..kengkadang aku tnya lagi kakak..kot2 cikgu dia buat lagi.. garang no cikgu2 skang kan??
Kakak cakap tak ada dah.. Ada gak time2 aku balik cepat..aku pi sua muka (tunjuk muka ja laa) kat sekolah dia..ala2 warning manjerr..gituu..!! Tapi hati dan naluri aku paham sangat..tugas guru nak mendidik..

Kalau ikutkan..bayaran bulanan sek kakak skang ni tak setimpal ngan ilmu dia dah dapat..aku cukup kagum sangat2...semua bacaan dalam sembahyang , kakak dah hafal..doa iftitah, bacaan ayat2 lazim, bacaan rukuk, sujud, doa qunut dll termasuklah zikir2 dan selawat2..semua dah hafal..doa lepas sembahyang pun..Kengkadang aku pun termalu sendiri..Aku rasa , bagi tempoh setahun pun aku takleh buat sumer tu.. ni baru beberapa bulan..banyak yang diperolehi. Alhamdulillah...sejuk hati aku..

Jadi, sempena hari guru yang bakal tiba esok ni, aku ajak kakak beli hadiah untuk cikgu dia..Bukan aku nak bagi yang mahal2 pun.. cuma sekadar tanda ingatan dari anak murid..



Sesuailah kot... buku catatan..nak tulis nama anak murid ke..nota ke..hutang ke..apa2 je lah..



Bahan dan alat radas..(mentang2 la aku cikgu sains kan..!!)




Kakak ngan hadiah untuk cikgu2nya..

Tadi aku tanya lagi kakak...

Kakak, kenapa Hari Guru bg hadiah..Hari Ibu tak bagi??..
Kakak jawab..Sebabbb..ibu selalu pukul kakak...(dgn penuh yakin.)
Cikgu pun buat kakak..aku tanya lagi..
Cikgu buat kakak sebab nak suruh kakak pandai..
Abih ibu..??
Ibu selalu buat kakak, tu yang kakak tak bagi hadiah tu...
huhuhu..kakak ooiii..hadiah cikgu tu pun ibu yg beli tauuu..!!!

Moral : Untuk ajar anak2, pukul skit2 takper..jgn sampai mendera..hehehe.

Lagipun, si kakak ni sangat suka membuli iqbal..tu yang aku hilang kesabaran sikit tu..sikit jer tau...
Marah2 Sayang..!!

SELAMAT HARI GURU UNTUK SEMUA PENDIDIK...
Motto tahun ni..aku tak ingat hehehe....wassalam..

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selamat hari guru sahabatttttttttt

Sari berkata...

Tq my dear..

TopsyTurvyMum berkata...

selamat hari guru sarid!

Sari berkata...

tq my dear .. :)