WELCOME

HOME SWEET HOME

Isnin, 13 Disember 2010

Puding Gula Hangiittt...!!!

Salam..

Baru lepas memerut isi perut ni...
Baru ada mood nak mengapdet...

Semalam kan ada buat Puding Caramel atau nama saintifiknya Puding Gula Hangus
Biasalah....mendapat permintaan ramai...
Memandangkan aku dah memangku tugas MasterChef dua tiga menjak nih..!!

Ekceli, last week dah dah buat sebijik..tapi manis sikit..
So ari ni aku pun kansel sumer gula nak ada dalam resepi asal..
bukan la kata nak derhaka kan..tapi demi kesihatan...

Sedang aku khusyuk dan tawadduk mengkonsentret menyiapkan menu nih...aku pelikk!!

Awat gula ataih dapur ni tak hangus2..aku dok buat air gula ka apa???
Konpem..masterchef dah buat silap besarr..tu air gula yang oiii..!!

Aku pun cepat2 menyelamatkan apa2 yg patut..tuang balik air gula tu...
Ambik gula lain untuk dihanguskan..
Aku pusing badan ngan kepala sekali  menengok atas dapur...

TARAAAA.......

-
-
-
-
-
-
Inilah hasilnya...HANGITTT!!!

Alamakkk..camno nih???

Demi menyelamatkan reputasi aku yang hampit tercalar..
Aku mengkobek apa2 yang patut..
Cari loyang lain yang lebih sesuai..
Tadak....

Aku hentam masuk dalam periuk..kira okay la kan..
Emergency la katakan....

Hasilnya....

TARAAAA LAGIIII....!!!!




wALAUpun rupa parasnya sememeh di sana sini..
Namun hasilnya amat memuaskan hati aku ni..
Alhamdulillah..

Memandangkan angin aku baik ari ni..aku taip resepi untuk korang ekkk..:))

PUDING GULA HANGITT HANGUS...Cik Puan Sephia Seryyda....

Kuah:
1/2 cawan gula
1 cawan air

Cara:
1. Hanguskan gula sehingga kekuningan..jangan hitam sangat..pahit weii..!!
2. Masukkan air satu cawan.
3. Lebih afdal korang hanguskan gula dalam loyang yang korang nak kukus sat lagi ni..

Isi puding:
6 biji telur ayam
3/4 susu pekat (tin tinggi)
1 tin air
1 susu teh esen vanilla

Cara:
1. Pukul telur sampai kembang.
2. Masukkam susu, air n esen vanilla.
3. Tuang atas loyang yang dah ada gula hangus tadi.
4. Kukus dalam 25 minit.
5. Siapppp...!!!

SELAMAT MENCUBA  !!!


p/s : Angin agak baik hari ini sebab sat lagi konon2 nak g shopping..
        Minggu depan nak balik dah..memerap kat umah ler jawabnye..

4 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

Rupa apa kisahhhhh..
Janji enakkkkkkk!!

Sari berkata...

tu la nana...memang sedap..sebab tak manis sangat..:))

kisahwanida berkata...

kalau aku dah biasa dah makanan buruk rupa nie..... hihihi

Sari berkata...

memang yer intan..masuk perut pun supe tu jugak..hihihi..