WELCOME

HOME SWEET HOME

Isnin, 13 September 2010

Kek TGB Marbelesss...


Salam sumer para peminatt..
huh, perasan femes gitu...

Semalam aku buat kek yang sedap pada tekak aku..
kek ni simple jek
sesuweii sangat untuk org2 yang seangkatan ngan aku
sesape yang skill masak level 1..
hihihi---> merendah diri la pulak

Aku yang bagi nama kek TGB
pasal kek ni aku buleh hafal
takyah belek buku pong..
korang terai la yekkk..

Kalau sedap..puji2 la sikit..letak nama aku sama...---> gila glamer..!!!

Mungkin kek ni nama lain..kek butter ke..nama rasmi die Kek Kunci..
sebab guna acuan gambo kunci
tapi aku dah memandai-mandai modified..
kurangkan manis

ok la, resepinya begini..

Lupa lak..TGB tu utk Tepung, Gula, Butter..(8,9,10)---> sukatan..
senang aku nak ingat

8 oz Tepung naik sendiri---> aku guna tepung kek bluekey
9 oz Gula halus
10 oz Butter
8 biji telur kuning
6 biji telur putih - pukul asing putih dan kuning
esen vanilla
baking powder sikit

Cara2...macam buat kek lain jugak
1. Pukul butter n gula sampai kembang
2. Telur dipukul berasingan putih dan kuning
3. Dah kembang, masukkan telur putih dan kuning dalam adunan
4. Masukkan esen vanilla dalam satu camca teh
5. Last sekali, masukkan tepung yg dah timbang tadik..sama ngan baking powder sikt
6. Kacau suma tu..yang ni aku kacau atas darat..ngan senduk jer
7, Masuk dalam loyang, dan bakar ikut darjah kepanasan oven masing2..aku bakar 40 minit..

Ni memang kek fevret family aku..simple tapi sedap..
Cik somi aku pun suka sangat2..
Senang kan, standard aku la...
Sebijik dah habis semalam..sat lagik nak buat sebijik lagik..

Hehehe..SELAMAT MENCUBA....tu pun kalo korang nak cuba..




Babai..


4 ulasan:

TopsyTurvyMum berkata...

Salam Eid Mubarak Sarid! Maaf Zahir & Batin..
mmg marbeles kalau buat kek sendiri kann?? :)

kisahwanida berkata...

seangkatan ngan aku la ni..... yg simple nak lah aku buat. tapi kalau oz ni aku lemah sikit lah.... hihihi

Sari berkata...

nana...jarang2 buat cam aku ni, kira orait la kan...

intan, terai laa...timbang jekkk..

MR berkata...

aku nak raya tadi, satu hapah pon aku tak masak. tengok org buat kek sedap gini, terrcabar siot! tunggu mood aku mari...